Detektory Sondy Lopaty

Informacja PIEPS – Pieps DSP Sport, Pieps DSP Pro.

15 października 2020

W internecie pojawiły się informację o problemach z przełącznikiem (blokadą włącznika) w detektorach Pieps DSP sport oraz Pieps DSP Pro.Oświadczenie firmy PIEPS.

Pieps otrzymał kilka zgłoszeń z zapytaniem o poprawność działania mechanizmu przełącznika w detektorach lawinowych Pieps DSP Sport oraz Pieps DSP Pro.

W pierwszej części opiszę krótko problem który może wystąpić w przypadku niepoprawnej eksploatacji sprzętu.

Potencjalny problem może występować  w modelach przedstawionych poniżej (należy zapoznać się z całym tekstem).

Istnieją dwie możliwości nieintencyjnego przełączenia się detektora z trybu nadawania na OFF lub SEARCH.

  1. W przypadku dużego wyeksploatowania / zużycia detektora, a konkretnie blokady przycisku która może posiadać pęknięcia i stawiać mniejszy opór.
    Zdjęcie dzięki uprzejmości Mike Bartholow
  2. Druga możliwość przełączenia z trybu nadawani może wystąpić w przypadku niepoprawnego wsadzenia detektora do kabury/uprzęży (wyświetlaczem OD ciała w kierunku na zewnątrz). W takiej sytuacji klamra kabury może wcisnąć przycisk blokady, a detektor może się przesunąć. (Zalecam czytać instrukcje obsługi swojego sprzętu).
    Na przykładzie tego filmu widać, jak może do tego dojść w przypadku niepoprawnego wsadzenia detektora do kabury.

 

Pamiętajcie o tym, aby przed każdym sezonem (i w trakcie) zwracać uwagę na swój sprzęt. Detektory, plecaki lawinowe, sondy, wiązania, buty i narty. Czytajcie instrukcje obsługi swojego sprzętu.

Testowanie detektorów lawinowych – polecam zajrzeć, na pewno dowiecie się czegoś nowego.

Gdzie oddać detektor lawinowy do przeglądu / aktualizacji oprogramowania – Pieps, Black Diamond, Mammut Barryvox, Arva, Ortovox, Arva.

Oraz przed sezonem: Jaki detektor lawinowy kupić? Dlaczego nie 1 czy 2 antenowy – opinia Naczelnika TOPR

O w.w problemie zrobiło się głośno w sieci tu https://www.instagram.com/p/CGKiX6FnesY/ tu https://www.newschoolers.com/forum/thread/919814/WARNING–Destroy-Your-Pieps-DSP-Beacons i tu https://www.pugski.com/threads/pieps-dsp-problem-christina-lusti-and-nick-mcnutt-story.20972/ 

 

Informacja PIEPS


Regularna kontrola detektora podstawą bezpieczeństwa. Informacja PIEPS

Detektor lawinowy jest osobistym, podstawowym sprzętem, od którego zależy nasze bezpieczeństwo w górach. Dlatego, jak każdy inny sprzęt techniczny musi być właściwie użytkowany, a przed sezonem dokładnie sprawdzony.

Po dwóch wypadkach lawinowych w Kolorado (USA) i Kolumbii Brytyjskiej (Kanada), w których ofiary używały detektorów DSP Sport, firma PIEPS otrzymała serię pytań dotyczących działania detektorów i mechanizmu przełączania nadajników DSP Sport i DSP PRO pomiędzy trybami.

Detektory PIEPS zostały poddane intensywnym testom. Badaniom i porównaniom zostały poddane nowe urządzenia, nadajniki używane i uszkodzone, także w odniesieniu do sprzętów produkowanych przez inne firmy.

Firma potwierdza, że detektory spełniają wszystkie normy bezpieczeństwa i standardy techniczne. Pomimo technologii, sprzęt się jednak starzeje. Dlatego PIEPS przypomina też o konieczności kontroli i konserwacji sprzętu, który odpowiada za życie jego Użytkowników:

Otrzymaliśmy serię pytań, dotyczących mechanizmu przełączania nadajników DSP Sport i DSP Pro pomiędzy trybami. Detektory zostały poddane intensywnym testom. Spełniają wszystkie normy, na których opiera się ich certyfikacja.

Detektory DSP Sport i DSP Pro są sprzedawane na całym świecie od 2014 roku i używane przez niezliczonych narciarzy backcountry. Wasze bezpieczeństwo jest dla nas priorytetem, dlatego przeprowadziliśmy szczegółowe porównania detektorów – nowych, używanych, uszkodzonych oraz nadajników innych firm.

Po zakończeniu testów, możemy zdecydowanie powiedzieć: sprawność mechanizmu blokady w detektorach nie jest w żaden sposób wadliwa na poziomie projektowania i produkcji. Jednocześnie chcemy podkreślić, że tak samo, jak w przypadku innych urządzeń, niewłaściwe użycie lub mechaniczne uszkodzenie, może naruszyć funkcjonalność detektora. Apelujemy, aby nie wychodzić w teren z zepsutym lub rozbitym detektorem.”

Detektory lawinowe to produkty stworzone z myślą o ekstremalnych warunkach (narażone na ujemne temperatury, wilgoć), ale mimo to wymagają pewnej konserwacji. PIEPS zachęca wszystkich Użytkowników do sprawdzenia swoich urządzeń, co najmniej przed sezonem i po sezonie, pod kątem uszkodzeń mechanicznych, spowodowanych użytkowaniem lub wypadkami.

Niezależnie od rodzaju używanego sprzętu, dla zachowania jak najwyższego bezpieczeństwa:

  • Regularnie przeprowadzaj kontrolę detektora swojego i swoich górskich partnerów. W terenie lawinowym upewnij się, że urządzenie jest włączone w trybie nadawania i noszone zgodnie z zaleceniami producenta;
  • Każdy detektor może zostać mechanicznie uszkodzony. Widząc oznaki uszkodzenia/zakłócenia w działaniu, nigdy wymuszaj włączenia lub zmiany trybu w detektorze – natychmiast wymień swój detektor;
  • Regularnie sprawdzaj detektor pod kątem zużycia lub uszkodzenia (szczegóły poniżej);
  • W razie jakichkolwiek wątpliwości dotyczących wyników kontroli, skontaktuj się z producentem.

 

INFORMACJE I KONTROLA URZĄDZENIA

Jaki jest model mojego detektora?

Urządzenie powinno mieć na obudowie nazwę modelu. Poniżej znajdują się przykłady najczęściej spotykanych modeli detektorów Pieps i Black Diamond na rynku:

Ile lat ma mój detektor?

W modelach DSP Sport, Pro i wszystkich modelach detektorów BT, wiek urządzenia można określić za pomocą pierwszych dwóch cyfr numeru seryjnego, które wskazują rok produkcji. Numer seryjny znajduje się po wewnętrznej stronie zamknięcia komory baterii.

Detektory DSP i DSP Tour mają kod daty w wytłoczone w plastikowej obudowie. Te detektory zostały wycofane z produkcji w 2012 r. – jeśli posiadasz taki model, Twój detektor jest za stary.

Sprawdzanie detektora

Regularnie sprawdzaj detektor, aby upewnić się, że jest w dobrym stanie. Twój detektor jest podstawowym ratunkiem w przypadku lawiny i nigdy nie powinieneś wychodzić w góry z uszkodzonym lub nieprawidłowo działającym urządzeniem.

1. Kontrola fizyczna – sprawdzenie pod kątem oznak pękniętej obudowy

A. Korpus sygnalizatora

B. Zamknięcie i komora baterii

C. Przycisk przesuwania i blokowania

2. Kontrola mechaniczna

A. Suwak: czy porusza się gładko?

B. Tryb OFF-SEND-SEARCH: czy działa? Czy blokuje się w trybie nadawania?

C. Przyciski: naciśnij przycisk MARK/SCAN

3. Elektronika

A. Przy uruchamianiu detektor powinien wyświetlać wersję oprogramowania

B. Tryb SEND: czy pojawiają się symbole kontrolne?

C. Sprawdzanie światła wyświetlacza

D. Czy lampka wyświetlacza jest aktywna w trybie SEARCH? (ciemny pokój, pudełko)

E. Czy dioda LED jest aktywna w trybie SEND?

F. Dźwięk jest słyszalny podczas włączania i w trybie SEARCH podczas odbierania sygnału?

G. Czy po włączeniu na wyświetlaczu nie wyświetlają się błędy?

Jak często należy serwisować detektor PIEPS?

PIEPS zaleca serwis urządzeń u producenta po 3 latach użytkowania. Druga kontrola – po 5 latach od daty zakupu. Później co roku.

Kiedy powinienem wycofać detektor?

Jeśli urządzenie nie przejdzie którejkolwiek z powyższych części kontroli, należy je wycofać lub skontaktować się z firmą PIEPS, aby sprawdzić, czy nadajnik jest sprawny.

Uaktualnianie oprogramowania

  • Dla detektorów DSP i DSP Tour nie ma dostępnych uaktualnień oprogramowania;
  • Detektory DSP Sport i DSP Pro pracują obecnie na wersji 3.0
  • Detektory BT można sprawdzić i zaktualizować w dowolnym momencie za pośrednictwem aplikacji mobilnej PIEPS

Serwis urządzeń PIEPS

Zapoznaj się z filmem, aby dowiedzieć się, jak sprawdzić detektor.

Twoje bezpieczeństwo jest naszym priorytetem. Skontaktuj się z dystrybutorem PIEPS, jeśli potrzebujesz dodatkowych informacji lub jeśli nie masz pewności, co do przeprowadzonej kontroli sprzętu:

KONTAKT: [email protected]


W odpowiedzi na zgłoszenia które otrzymali PIEPS zrobił testy na detektorach:
DSP otrzymanych od klientów,
losowych nowych DSP,
losowych używanych DSP,
oraz na detektorach konkurencji.

Testowanie przełącznika w detektorach Pieps DSP Sport.

  • Test wykazał że w przypadku używanych detektorów nie występuje zmiana w oporze przełącznika.
  • W detektorach DSP w których celowo przesuwano przycisk (ten duży przesuwany) bez zwalniania blokady zmienia się opór blokady ale nie tak bardzo, jak w przypadku popękanego przycisku blokady.
  • W detektorach DSP w których widać pęknięcia na przycisku blokady, stwierdzono spadek „oporu blokowania” od 50% do 100%.

Porównanie z detektorami konkurencji.

  • Zostały wykonane testy porównawcze „siłowego” przesuwania/przełączania przycisków w DSP Sport oraz innych producentów detektorów lawinowych. Porównanie to miało na celu sprawdzenie prawdopodobieństwa podobnej sytuacji w innych detektorach.  W wyniku testu stwierdzono, że przyciski/blokady/przełączniki w detektorach innych producentów działają porównywalnie do DSP Sport. Wszystkie detektory muszą spełniać odpowiednie normy EN 300 718-1.

Wnioski.

  • Testy potwierdziły, że przycisk/przełącznik w detektorach Pieps DSP Sport nie posiada wady projektowej i działa porównywalnie jak w detektorach konkurencji.
  • Detektory DSP Sport z widocznymi pęknięciami na przycisku blokady wykazują spadek oporu przycisku o 50% do 100%.
  • Nie należy przesuwać przycisku bez zwalniania blokady, powoduje to uszkodzenie mechanizmu blokowania
  • Czytaj instrukcję obsługi swojego sprzętu.
  • Rób inspekcję swojego detektora.

Przy okazji, wczoraj rozmawiałem ze Stevem z beaconreviews.com.
Steve to podsumował tak, jakbym ja podsumował:

This does seem like a „perfect storm” situation where the transceiver is in the harness with the screen facing outward, something presses on the buckle, and then an inline force is applied to cause the switch to slide. This has undeniably happened to people, but I haven’t been able to reproduce it without purposefully pressing the buckle. In fact, on the half-dozen or so DSPs I own, the sliding switches are extremely stiff and difficult to slide. Więcej: https://beaconreviews.com/Specs_PiepsDSP_switch.php