Alpride E1 system
Elektryczne

Rewolucja (2.0) w plecakach lawinowych – Alpride E1 Airbag System

17 listopada 2018
System „elektryczny” prawie 1kg (~700g) lżejszy od systemu Jetforce/Voltair ? Działa na prąd ale….nie na baterie ;). Jakiś czas temu wspominałem o tym, że Alpride pracuje nad nowym systemem, a więc do rzeczy.

Firma Alpride Airbag System w swoim nowym systemie Alpride E1 (należy pamiętać, że system nazywa się Alpride E1 i o nim tutaj piszę, nie o plecaku) poszła o 2 (dwa) kroki dalej niż system Jetforce (Black Diamond / Pieps / POC) oraz Voltair od Arc’Teryx. W swoim systemie zastosowali superkondensatory (klik) zamiast baterii (baterie są, ale nie muszą i w innym celu  – o tym niżej).

Alpride E1 system
Alpride E1 Airbag System Pic by https://www.powderguide.com
Alpride E1 weight
Alpride E1 Airbag System Pic by https://www.powderguide.com

 

Edycję limitowaną plecaka Alpride SuperCap30 można kupić tutaj, wysyłka do polski jest za darmo 🙂 https://www.alpride.com/online-store/Super-Cap-30-p124530021

System w terenie można odpalić dwa/cztery (2/4) razy (zależne od rodzaju baterii AA).

1. Ładujemy superkondensatory w domu przez USB (około 20 minut) max 2A z ładowarki do telefonu – Micro USB. 2. Wkładamy baterie (2x AA – paluszki) do podtrzymania naładowania przez 3 (lub 5) miesiące lub naładowania po odpaleniu w terenie. 3. W przypadku odpalenia w terenie, kondensatory ładują się z 2 baterii AA przez 40 do 80 minut (zależy od rodzaju baterii oraz temperatury) 4. Ładowanie powerbankiem to 20-40 minut (można zabrac np taki mały 2600mAh).

  • do ładowania można używać Powerbank  ale NIE do utrzymania naładowania. Po naładowaniu powerbankiem należy odpiąć go od systemu.  
  • WARNING: Do not leave the USB cable connected while using the E1 System in the terrain. After charging is complete, remove the USB cable.
  • Powerbank o pojemności 2600mAh powinien naładować system 8-10 razy !!!

     The SuperCap have capacity of 350 Farad and we have 4 SuperCaps.      Following our experience you can make 8-10 charges with a powerbank of 2600 mAh. WAŻNE – używanie plecaka bez wsadzonych baterii zmniejsza czas jego naładowania – utrzymania kondensatorów Diody sygnalizują ile czasu system będzie sprawny BEZ wsadzonych baterii:

  • Dioda zielona  – system utrzyma naładowanie przez około/ponad 6 godzin. (If the green LED blinks, the system is operational with at least six hours of autonomy)
  • Dioda pomarańczowa – system utrzyma naładowanie poniżej 6 godzin. (If the orange LED blinks, the system is operational with less than six hours of autonomy)
  • Dioda czerwona – system należy naładować (w razie czego system spróbuje nadmuchać balon). (If the red LED blinks, the system cannot guarantee 100% inflation (but it will still attempt to inflate the airbag as much as possible).)

Diody:

 

Podsumowując:

– Waga systemu ~1250g (balon + zasilanie) + pewnie dwie Baterie AA (wagowo podobnie co systemy na butlę) – Baterie AA służą do: Utrzymania naładowania systemu / Awaryjnego ładowania systemu w górach – 1 lub 3 ładowania zależnie od zastosowanych baterii AA (Alkaliczne / Litowe) – Ładowarka na Micro USB dołączona do zestawu ładuje system w około 20 minut (max 2A, do plecaka dołączony jest tylko kabel) – Można naładować Powerbankiem. – Sprawne działanie przy zakresie temp. -30’C do +50’C – Producent zapewnia 500 000 cykli ładowania (życia?) („żywotność” baterii w Jetforce to 3-5lat ale o tym nikt nie mówi, instrukcji też nikt nie czyta)- tutaj należy też przypomnieć, że KAŻDY „balon” (Mammut, ABS, BCA, Ortovox etc) jest zaprojektowany na 50 odpaleń.

Cytat z mojej rozmowy z Marc-Antoine Schaer CEO Alpride : It’s guarantee 500’000 cycles, it means infinity lifetime, just great Latanie samolotem: Superkondensatory traktowane są jako pasywne urządzenia elektryczne, tak jak kamera, laptop – nie ma  restrykcji lotniczych w EU (mimo wszystko sugeruję wykonać procedurę wymaganą przez przewoźnika / IATA) oraz wyjąć baterie. What’s more, the SuperCapacitors are considered passive electronic elements, like cameras for example, so there are no restrictions to travel, shipping or storage. This is a major advantage over traditional batteries and compressed gas cartridge systems.

  • The ALPRIDE E1 AIRBAG SYSTEM is using only 2 x AA battery. The ALPRIDE E1 AIRBAG SYSTEM has no Li-Ion / Li-Po battery, no gas cartridges under pressure and no pyrotechnic trigger.
  • The ALPRIDE E1 AIRBAG SYSTEM has no restrictions for travelling and shall not be considered as Dangerous Good in the meaning of the Dangerous Goods Regulations.
  • Even there are absolutely no restrictions for travelling with the ALPRIDE E1 AIRBAG SYSTEM, to avoid any misunderstanding with airport security agents, we recommend to announce to the airlines that you are travelling with an electrical avalanche airbag WITHOUT battery. The ALPRIDE E1 AIRBAG SYSTEM has a pressure relief valve system.

(Waga systemów na butlę – butla + system))

Alpride E1 – 1250g !!! BCA 2.0 ~ 1200g Mammut 3.0 Removable ~1100g Ortovox AVABAG ~1000g

Myślę, że jest to ogromny krok do przodu jeżeli chodzi o plecaki zasilane prądem, tak na „sucho” widzę tutaj tylko jeden „minus” czasu ładowania z baterii AA. Jakiś czas temu, Trzebunia Michał wspiminał na FB że bardzo lubi plecaki zasilane bateriami, bo przed zjazdem może sobie odpalić i sprawdzić czy wszystko działa, zapakować i cisnąć linię. W przypadku Alpride E1 przez 40 minut można trochę zmarznąć, albo koledzy rozjeżdżą ;). Ewentualnie naładować w ~20 minut powerbankiem (jeszcze nie sprawdziłem ile ładuje się z powerbanka).

Szybkie porównanie plecaków elektrycznych

PlecakWaga całego plecaka w gramach (w lekkim zaokrągleniu).
Alpride SuperCap302550
Black Diamond JETFORCE TOUR 26L (Alpride E1)2635
Scott Patrol 30L Alpride E1 2670
POC Thorax 11L3200
Black Diamond Pilot 11L3200
Pieps Rider 10L3300
Pieps Tour Rider 24L3400
Black Diamond Halo 28L3400
Pieps Tour Pro 343500
Black Diamond Saga 40L3500
PIEPS JetForce SC 20L
(Alpride E1)
Brak Danych

Na zimę 2018 system ten będzie dostępny tylko (1 rok wyłączności) z plecakiem Scott Patrol AP 30 (system Scott Alpride E1) cena sugerowana to 900 EUR / 1100 USD (ale pewnie dojdzie jeszcze podatek „od nowości” w Polsce :D).  

O dziwo dostępne są już w Plecakach czterach producentów:

Alpride SuperCap30

PIEPS JetForce SC 20L 

Black Diamond JETFORCE TOUR 26L

Scott PATROL Alpride E1 30L

 
 
Jeżeli masz jakieś sugestie, zapraszam do kontaktu 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *